Doel 9.1.1 Ambtelijke organisatie
Wij zijn een wendbare, samenlevingsgerichte organisatie die werkt met én voor de stad |
---|
Beschrijving
Het college is ambitieus. Dat vraagt een organisatie die de politiek bestuurlijke ambities op een professionele manier ondersteunt en uitvoert, en medewerkers die het beste uit zichzelf en uit elkaar halen. De stad is gebaat bij intensieve samenwerking tussen de vele partners. Door het bundelen van krachten en kwaliteiten bereiken we meer. Het doel is dat elke professional van de gemeente Zwolle hiernaar kan en wil handelen. De omstandigheden en het gewenste resultaat zijn leidend, niet de procedures. Een deel van ons werk wordt minder voorspelbaar en ook met wie we dit doen. Dit vraagt van medewerkers om anders te kijken, anders te denken en anders te doen. De gevolgen van Corona en het hybride werken stellen nieuwe vragen aan onze organisatie t.a.v. onze manier van werken. We zijn flexibel en de omstandigheden blijven onze adaptiviteit vragen. We investeren in Opgavegericht werken omdat dat ons in staat stelt om vraagstukken integraal op te pakken. De arbeidsmarkt verandert. Dat vraagt continue aandacht om een aantrekkelijke werkgever te zijn en blijven voor de talenten die we nodig hebben. We hebben een inclusieve samenleving, een inclusieve regionale arbeidsmarkt en zijn daarbinnen een inclusief werkgever. Dit betekent dat we van elkaar accepteren dat we anders zijn. Dat we daar de meerwaarde van inzien. (Zwolse) burgers en organisaties ervaren en (h)erkennen ons als organisatie met een divers samengesteld personeelsbestand dat een afspiegeling vormt van de Zwolse samenleving. |
---|
Criteria
Wij zijn een wendbare, samenlevingsgerichte organisatie die werkt met én voor de stad, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Paul Guldemond |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2023-1
Technische Wijzigingen Programma 9 | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
Binnen programma 9. Bedrijfsvoering hebben een aantal wijzigingen plaatsgevonden die administratief niet juist in de begroting zijn verwerkt. Het betreft hier mutaties over de diverse doelen, maar binnen programma 9. | ||
Toekomst huisvesting in de Wijken | Aanvullende uitgaven | 75000 |
In 2021 is gestart met een aantal vraagstukken rond de huisvesting van de Sociaal wijkteams (SWT). | ||
Beveiliging | Aanvullende uitgaven | 50000 |
Om een goede ontvangst in het Stadhuis te kunnen blijven garanderen, is naast receptie -ook beveiligingscapaciteit noodzakelijk. Dit is nieuw voor het Stadhuis, aangezien beveiliging alleen aanwezig was in het Stadskantoor. De nieuwe inzet is op de maandag, dinsdag, donderdag, en tijdens de Raadvergaderingen. | ||
Recruiter - loonsom afdeling HR | Aanvullende uitgaven | 99446 |
Zwolle groeit, de ambities van Zwolle groeien en de organisatie groeit. De ondersteuning van deze groeiende organisatie vergt een investering. Dit heeft niet alleen te maken met groei van het aantal mensen, maar ook een toename van de gevraagde wendbaarheid van de organisatie, schaarste en complexiteit op de arbeidsmarkt, een groei in de noodzaak om te blijven investeren in de ontwikkeling van bestaande medewerkers. Daarnaast speelt de ontwikkeling dat de arbeidsmarkt steeds complexer wordt en een andere manier van werven vraagt. Als werkgever moet je sneller kunnen schakelen en pro-actiever zijn. Dat vraagt extra expertise en tijd om kandidaten actief te zoeken en benaderen. | ||
Arbeidsvoorwaarden; reiskosten woon- werkverkeer | Aanvullende uitgaven | 40000 |
Uw raad heeft bij de begroting 2023 een structureel bedrag van € 500.000 beschikbaar gesteld voor een duurzame regeling voor het vergoeden van reiskosten woon- werkverkeer. Om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor (toekomstige) nieuwe medewerkers en om medewerkers die al bij de gemeente werken te behouden, kan een reiskostenregeling het verschil maken. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt. Een reiskostenregeling invoeren kan alleen in overeenstemming met bonden in het zogenaamde Lokaal Overleg (LO). Er is de afgelopen maanden veel overleg gevoerd in het LO over een duurzame reiskostenregeling, waarin vol werd ingezet op het openbaar vervoer. Helaas gaan bonden niet mee in de voorgestelde regeling omdat men een regeling wil voor iedere medewerker ongeacht hoe die naar het werk komt. Een kilometervergoeding voor het gebruik van de auto is daarin voor bonden belangrijk. Dat heeft geleid tot een (tijdelijke) impasse omdat het vergoeden van autokilometers niet past bij een duurzame regeling. |