Doel 9.1.4 Bedrijfsvoering
Onze bedrijfsvoering ondersteunt de realisatie van de gestelde doelen |
---|
Beschrijving
Onze beleidscyclus bevat meerjarige strategische opgaven, vertaald naar doelen, criteria en budgetten. Ten behoeve van de kwaliteit, werken wij aan het versterken van het sturend vermogen van de beleidscyclus. Conform de kaders wordt de rechtmatige en betrouwbare besteding van middelen verantwoord. We handelen waar mogelijk innovatief en vernieuwend. We nemen vanuit een bedrijfseconomisch perspectief beheersbare risico’s om doelen te kunnen realiseren of resultaten te kunnen behalen. In 2023 willen we stappen zetten in het programmeren en prioriteren. Dat wil zeggen scherper in kaart brengen wat nodig is om de opgaven en ambities te realiseren, zodat duidelijke keuzes gemaakt kunnen worden. Voor het realiseren van de beleidscyclus, is het van belang dat de primaire processen (die de bijdragen aan de stad leveren) en de secundaire processen (de interne ondersteuning daarvan) in samenhang worden uitgevoerd. Wanneer wij in dit doel spreken van secundaire processen, dan bedoelen wij financiën, communicatie, juridische zaken, management, staf en secretariaten. |
---|
Criteria
Onze bedrijfsvoering ondersteunt de realisatie van de gestelde doelen, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Paul Guldemond |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2023-1
Extra inzet Bezwaar en Beroep & Veelklagers | Aanvullende uitgaven | 155550 |
---|---|---|
Door wijzigingen in het handhavingsbeleid en nieuwe regelingen (Energietoeslagen, Tozo terugvorderingen, Afvalbeleid) zien we het aantal bezwaarschriften toenemen. Om binnen wettelijke termijnen te blijven voor de beantwoording/afdoening van de bezwaren hebben we tijdelijke capaciteitsuitbreiding nodig. Net als andere steden heeft Zwolle in toenemende mate te maken met burgers die de organisatie met alle mogelijke middelen langdurig bevragen. Om dit in goede banen te leiden voor deze mensen en voor het bestuur is hierop een stevige coördinerende rol nodig. | ||
Versterking management Sociaal Domein/Afdeling Inkomensondersteuning | Budgettair neutraal | |
Binnen het sociaal domein/de afdeling Inkomensondersteuning wordt al langere tijd een disbalans ervaren in termen van span of control. Deze disbalans geldt voor alle teams (in meer of mindere mate) en heeft voor de afdeling Inkomensondersteuning met ruim 190 medewerkers geleid tot een situatie die om een snelle interventie vraagt omdat er inmiddels teamleiders gedeeltelijk zijn uitgevallen door overbelasting. Er is urgentie om te voorkomen dat leidinggevenden langdurig ziek worden. De disbalans heeft ook tot gevolg dat er onvoldoende aandacht is voor het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, onvoldoende verbinding tussen beleid en uitvoering en onvoldoende afdeling- en domeinoverstijgend samenwerken en strategievorming. De kosten (2 fte schaal 12, inclusief overhead) | ||
Implementatie Toekomstbestendige inrichting Fysiek Domein | Budgettair neutraal | |
Er zijn middelen nodig om uitvoering te geven aan de directiebesluiten om te komen tot een toekomstbestendige inrichting van het fysieke domein. Voor 2023 is er een bedrag van € 180.000 nodig dat ten laste van de bedrijfsvoeringsreserve wordt gebracht. |