Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobliteit
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit |
---|
Beschrijving
Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Lopen, fietsgebruik en het openbaar vervoer stimuleren, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. De komst van elektrische deelmobiliteit in Zwolle heeft wel geleid Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2023 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) zijn afspraken gemaakt over het opstellen van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata en de werkagenda Veilig, Slim en Duurzaam. De inzet van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata is dat overheden eind 2023 veel data met een grote nauwkeurigheid beschikbaar stellen voor reizigers om goede keuzes voor hun reisgedrag te maken. Het komende jaar vergt dit nog veel voorbereiding. De aanpak Veilig, Slim en Duurzaam moet de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van veilige, slimme en duurzame mobiliteit. Vanuit landsdeel Oost-Nederland kiezen wij voor een aanpak waarin gebundelde projecten ondergebracht zijn in een landsdelig kader waarbij de focus ligt op:
Uitgangspunt is daarbij inzetten op positieve ervaringen elders, koppelen van projecten tussen regio’s en zorgen voor (ervaren en voldoende) menskracht op het onderwerp. Zo werken we samen aan oplossingen om de stedelijke en de landelijke gebieden op duurzame wijze bereikbaar en leefbaar te houden, zowel binnen de regio’s als van en naar de Randstad en Duitsland. Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend voor de mobiliteitsvraag en de vervoerwijzekeuze. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden die van oudsher een relatief grote autoafhankelijkheid kennen leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt juist de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden, het gebruik van de fiets en dus lagere parkeernormen. |
---|
Criteria
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2023-1
Snuffelfiets | Aanvullende uitgaven | 28000 |
---|---|---|
Van 2019 tot 2022 heeft Zwolle geparticipeerd in het Europese BITS project. Doel van het BITS project is om SMART/ITS maatregelen zodanig in te zetten dat het gebruik van de fiets toeneemt en de CO2 uitstoot verminderd wordt. Het verzamelen en inzetten van data, zowel kwantitatief als kwalitatief, is daarbij een essentieel onderdeel geweest. Één van de pilots die in Zwolle in kader van BITS is uitgevoerd, is de inzet van de Snuffelfiets. Er is de afgelopen jaren in twee fases met de inzet van snuffelfietsen gewerkt. Doel van snuffelfietsen is om de luchtkwaliteit van fietsroutes in Zwolle te meten. Het BITS-project is op 31 december 2022 geëindigd en vanaf dat moment ook de financiering vanuit Europa. Het project MegaBITS is de mogelijke opvolger van het huidige BITS project. Wanneer het projectvoorstel voor MegaBITS gehonoreerd wordt, kan de Snuffelfiets hier als pilot mogelijk in worden meegenomen. De beslissing over het project wordt echter pas in mei 2023 bekend. Om de periode tussen beide projecten te overbruggen en daarmee de huidige deelnemers niet te verliezen en de dataverzameling te continueren is het project doorgezet. Hiervoor is een budget van € 28.000,- benodigd. | ||
Zero emissie stadslogistiek | Budgettair neutraal | |
Zwolle zet in op slimme en schone stadslogistiek. Deze doelstelling is door het college bekrachtigd met Zero-Emission Stadslogistiek is een van de concrete doelen die door de Rijksoverheid in het Klimaatakkoord zijn afgesproken. Om deze ambitie kracht bij te zetten heeft het Rijk in de beschikbare ‘Uitvoeringsmiddelen voor klimaat en energiebeleid’ specifiek geld vrijgemaakt voor alle gemeenten die op 1 november 2022 het convenant voor Zero Emissiezones hebben ondertekend. Zwolle behoort, als koploper op dit gebied, tot deze gemeenten. Hiervoor ontvangt Zwolle in de jaren 2023 tot en met 2025 aanvullende middelen. Hiermee is er de komende 3 jaar geld beschikbaar voor de voorbereiding van de Zero Emission-zone in Zwolle voor de komende jaren om te komen tot de daadwerkelijke invoering van een Zero Emission-zone op 1-1-2025. |